Verheugd zijn we met onze allernieuwste aanwinst op de redactie: vanaf woensdag 3 juni verwelkomen we Zainal ‘Dean’ Umarella (37) als nieuwe redacteur.

Zijn ideeën passen precies bij het soort platform dat Tifa Magazine wil zijn: niet een medium vanuit één ooghoekpunt, maar een platform waar correspondenten en leden samen op een journalistieke zoektocht kunnen gaan. Neutraal en alle kanten van de Molukken en de internationale Molukse gemeenschap belichten.

De afgelopen vijf jaar hebben we veel met Zainal samengewerkt en hebben we hem leren kennen. Onder andere op de Molukse Dag op Kwaku waar hij de cakalele danste. En tijdens een benefiet achter de schermen voor de aardbeving op de Molukken in de RAI Amsterdam. We zagen zijn inzet voor ons volk en cultuur. Dat was ook precies de reden dat wij Zainal hebben gevraagd om te schrijven voor Tifa Magazine.

Vanaf het eerste gesprek werd duidelijk dat Zainal een belangrijk ideaal deelde met iedereen die bij Tifa als vrijwilliger werkt: we willen de Molukken niet alleen beschrijven, we willen de eenheid laten zien met als uitgangspunt simpelweg Maluku. Zoals in ons manifest beschreven staat, geloven wij niet in de journalist als de verslaggever die op grote afstand staat van de Molukken waarover hij of zij bericht. Bij ons is de journalist, bovenal, betrokken bij en gepassioneerd over hetgeen hij schrijft. Journalistiek is geen baan, het is een roeping.

Diezelfde passie spatte ervan af bij Zainal. Dat was ook te zien in zijn interview met de NOS in 2016. Zie bovenstaande video.

Maak kennis met de nieuwe redacteur van Tifa Magazine: Zainal Umarella

Zainal Abidin is mijn volledige voornaam. Een islamitische voornaam en een Molukse achternaam, Umarella. Islamitische namen met positieve betekenissen geven aan je pasgeboren kind is een aanbevolen gewoonte onder moslims. Ik groeide op binnen de islamitisch-Molukse gemeenschap in Ridderkerk.

Wijlen mijn vader is in Tulehu, Ambon geboren en in kamp Wyldemerk te Balk, Friesland opgegroeid. Mijn moeder is in Friesland geboren en in Tulehu opgegroeid. Later zouden de meeste inwoners na de sloop van kamp Wyldemerk verhuizen naar Ridderkerk en Waalwijk.

Op jonge leeftijd dacht ik als onwetend kind dat het islamitische en het Molukse een en dezelfde betekenis had. De reden was de islamitisch-Molukse wereld waar ik in opgroeide, herkenning van gewoonten en handelingen die je bij andere leeftijdsgenoten en hun families zag. Zoals bijvoorbeeld het groeten van elkander met de woorden: ‘Salaam Alaikum’( Vrede zij met u) waarop de ander reageert met ‘Wa alaikum salaam’( En vrede zij met u).

Zo ook wanneer wij op jonge leeftijd de eerste keren met het gezin in 1987 en 1992 voor een lange periode naar het dorp van mijn (voor)ouders, Tulehu op Ambon gingen. Een dorp net als vele andere dorpen op Maluku, volledig islamitisch en typische gewoontes. Al die ervaringen vormden een basis voor mijn ‘Moluks zijn’.

Zainal bij de moskee in Maluku

Eenmaal weer in Nederland begin je naarmate je ouder wordt en op ontdekkingsreis gaat, te beseffen dat de islamitische gemeenschap waarin je bent opgegroeid, een kleine gemeenschap is binnen de grote, Molukse, overwegend christelijke gemeenschap in het overwegend christelijke Westen.

TIFA MAGAZINE geeft mij de mogelijkheid om vanuit mijn invalshoek artikelen te schrijven en interviews te doen. Het lijkt mij ook zeer zeker een mooi platform om de stemmen te laten horen en de cultuur en gewoontes van de kleinere gemeenschappen binnen deze grote gemeenschap een gezicht te geven middels artikelen of interviews.

De eerste stap naar een eenheid te creëren op welk niveau dan ook en bruggen te bouwen is om een ieder te erkennen en te accepteren waar een ander voor staat. Dit doe je m.i. door jezelf open te stellen voor anderen en oprecht geïnteresseerd zijn in de belevingswereld en ervaringen van een ander. Maar ook zelfkritisch kunnen zijn. Het is de uitdaging om de een met de ander te laten verbinden in het gebied van de overeenkomsten waardoor het makkelijker wordt om de verschillen te kunnen accepteren en eventueel zelfs te waarderen.

Dit zijn kernwaarden die ik terug zie in de identiteit en visie van Tifa Magazine en waar ik mijzelf ook in herken.

Zainal met Papoea-studenten in Maluku

Iedereen wilt op een bepaalde manier erkenning of bevestiging van zijn of haar bestaan. Een ieder wilt uiteindelijk opgemerkt, gezien worden en geaccepteerd worden voor wie hij/ zij is.

In mijn werk als begeleider van verstandelijk gehandicapten leren wij dat zelfreflectie een belangrijk instrument is om in contact te kunnen staan met je medemens. We zijn allemaal spiegels van elkaar. Kom in contact met anderen en sta open voor de denkwijze van een ander. Een bepaalde overtuiging van iets wilt niet zeggen dat het de overtuiging van een ander moet of hoeft te zijn. De waarheid heeft altijd meerdere invalshoeken is mijn overtuiging.

Door anders te leren kijken, denken en te doen dan ik voorheen deed, heb ik gemerkt dat er nieuwe deuren voor mij zijn open gegaan in werelden waar ik mij nog niet eerder bevond. Zoals nu ook Tifa op mijn pad is gekomen. Een stille, nooit uitgesproken wens om ooit te schrijven begint nu dan toch vorm aan te nemen.

Met als rode draad in mijn leven de islam en mijn passie voor Maluku.

Zainal Abidin (Dean) Umarella.

Reacties