Er is waarschijnlijk geen groep in Nederland en Indonesië die zich zo uitgebreid tatoeëert als de Molukkers en hun bijdrage hebben geleverd aan de hedendaagse trend en populariteit van tatoeages in beide landen. Tatoeërder Alex Sahetapy alias Black Dragon legt uit over de Maluku Tattoos. Ook zet hij een Molukse sleeve bij Michael Latupapua, een uit Nederland afkomstige Molukker. Die verteld weer waarom hij naar de andere kant van de wereld is afgereisd om getatoeëerd te worden. Bekijk na het lezen van dit artikel bovenstaande video.

Traditioneel gezien is ook het zetten van de Pa’atei tatoeages typerend voor veel Molukse jongeren. Door de kolonisatie is veel van deze tatoeagecultuur verdwenen, niet zelden doordat het tatoeëren verboden werd. Net zoals bij volkeren in Polynesië. De Molukken zelf behoort geografisch tot Melanesië. Tatoeëren is voor de jonge generatie Molukkers een onderdeel van hun traditie. Hun ouders en grootouders hadden ook al tatoeages, maar dat was meestal op bescheiden schaal.

Voor Molukse tattoos wordt vaak zwarte inkt gebruikt en worden culturele elementen in een sleeve verwerkt. Molukkers nu grijpen terug naar hun wortels. Ze verbinden hun identiteit aan hun cultuur en geschiedenis. En dragen dat uit op hun lichaam. Ze gebruiken bijvoorbeeld het oiale-motief, een zon met een fregatvogel. Een heel gestileerd, bijna abstract motief van de Alifoeren, de inheemse bevolking van de Molukken. Het is een symbool van de Molukse krijger.

Tegenwoordig worden er vrij veel letters en woorden gezet. Bijvoorbeeld de naam van het oorspronkelijke dorp of eiland van herkomst, of achternamen. Heel veel Molukkers dragen nu de neo-Molukse tatoeages met tattoo-invloeden vanuit Japan en het Chicano gebeuren.

Woont u in Nederland en wilt u een Molukse design laten maken door Alex Sahetapy? Neem dan contact op met Tattooshop Liberta Ink via telefoonnummer: +31 6 27255788. U kunt ook whatsappen.

  • Vier legendarische tatoeërders uit Maluku die de Molukse sleeve hebben geïntroduceerd. Van links naar rechts: Alex, Riki, Jones en Jevo.

Bron: Traditie (Tijdschrift over volkscultuur en immaterieel erfgoed)

Reacties